Communicatie en organisatieverandering

Wanneer een organisatie een verandering doorgaat zal er natuurlijk effectief gecommuniceerd moeten worden. Het is dé manier om ervoor te zorgen dat er wat verandert en het doel bereikt zal worden. Maar hoe zorg je er nou voor dat de boodschap aankomt en dat iedereen binnenin de organisatie zich gehoord voelt?

Hier volgen een aantal tips om je op weg te helpen. Ben je op zoek naar een strategisch adviseur voor een organisatieverandering? Neem dan contact op.

Ina Smittenberg

1: Waarom moet de organisatie veranderen?

Het is van essentiëel belang dat iedereen binnenin de organisatie op de juiste hoogte is van de verandering. Maak dit dan ook duidelijk door het waarom te communiceren naar alle medewerkers. Het zou ontzettend zonde zijn als een paar medewerkers zich vanwege de onduidelijkheid zouden keren tegen het plan. Indien dat het geval is, wordt een organisatieverandering ontzettend moeilijk. 

Om dit te voorkomen is het handig om bij het waarom het volledige verhaal te vertellen en dus geen dingen achterwege te laten. Wanneer alle medewerkers zich verbonden voelen met het waarom kunnen ze zich ook intristiek motiveren voor dit verandertraject.

Zwerm vogels

2: Herhaal de boodschap

Helaas staan mensen erom bekend dat er bij de eerste keer dat er informatie komt niet alles blijft hangen. Of slechts een deel van de belangrijke informatie. Bij een presentatie vergeten we al gauw 50% van de informatie die doorgenomen is binnen een week.

Voorkom warrigheid en zet daarom alle punten omtrent de waaromvraag ergens op kantoor nog op een rij. Door herhaling houd je iedereen weer scherp en houd je ook weer iedereen gemakkelijker bij elkaar.

3: Houd alle medewerkers op de hoogte

Nadat de kogel door de kerk is en de medewerkers weten dat de organisatie gaat veranderen, is de volgende stap dat je ze op de hoogte moet houden van het proces. Wat gaat wanneer gebeuren en hoe zal dat eruit komen te zien? Deze vragen kun je beter voor zijn want je wil niet de medewerkers het idee geven dat je niet voorbereid bent. 

Auteur Ina Smittenberg

Vraag een adviesgesprek aan!

Wil je er graag voor zorgen dat de verandering binnen jouw organisatie in goede banen verloopt? Neem dan gerust contact op Ina Smittenberg is een ervaren psycholoog die zich al 20 jaar verdiept in organisatieveranderingen. Ze werkt graag mee aan verscheidende duurzame oplossingen.

Met de kennis van de afgelopen jaren heeft Ina Smittenberg een boek geschreven waarin haar model voor organisatieverandering volledig uitgestippeld is. 

Sluit Menu